Blogg - Inspirasjon, tips og triks for et miljøvennlig renhold

Blogg for inspirasjon, trender og bærekraft i renholdsbransjen. Våre fageksperter gir deg også smarte råd om renhold og hvordan du kan få det rent hjemme.

tepper på kontor

Hvorfor er teppe- og møbelrens viktig for inneklimaet på arbeidsplassen?

I løpet av arbeidslivet tilbringer vi mye tid på arbeidsplassen, noe som gjør et godt inneklima avgjørende for helse, produktivitet og trivsel.

Teppe- og møbelrens er en avgjørende faktor for et godt arbeidsklima på arbeidsplassen. Vi skal forklare deg nærmere hvorfor dette er så viktig.

tepper på kontor

Hva er inneklima?

Inneklima sier noe om kvaliteten på luften og miljøet innendørs, og tar for seg flere faktorer. Blant annet:

  • Luftkvalitet
  • Temperatur
  • Fuktighet
  • Ventilasjon

De fleste av oss bruker det aller meste av tiden vår innendørs, og mange av oss sitter på kontoret i mange timer i strekk. Dette betyr at hyppig kontorvask på arbeidsplassen er alfa omega for et optimalt inneklima. 

Hvordan påvirker tepper og møbler kvaliteten på inneklimaet?

Møbler og gulvteppe på kontoret fungerer som en slags støvsamler. Det skyldes at det samler seg store mengder støv, allergener og andre partikler som ligger i luften. Når du kommer hjem fra jobben setter du skoene fra deg i gangen, før du går inn. På jobb bruker derimot de fleste av oss skoene de bruker ute, også inne. På møblene skal du ikke se bort i fra at det kan feste seg hår, svette og rester av mat- og drikkevarer. Summen av dette utgjør en dårlig kvalitet på inneklimaet. 

Har arbeidsplassen din behov for tepperens? Les mer og bestill her!


    Fordeler med regelmessig teppe- og møbelrens

    Regelmessig kontorvask og rens av tepper og møbler gir flere viktige fordeler for både helsen og miljøet på arbeidsplassen. De viktigste fordelene tar for seg:

    • Bedre luftkvalitet: Med ulike bakterier, partikler og støv som samler seg vil arbeidsplassen få økt luftkvalitet ved hjelp av regelmessig teppe- og møbelrens.
    • Økt trivsel: Rene tepper og møbler appellerer bedre til deg, enn hvis det til stadighet samler seg opp store hybelkaniner og annet skitt. 
    • Forlenget levetid for tepper og møbler: Ved å jevnlig utføre rens av gulvtepper og møbler sørger du for å forlenge levetiden. Over tid gir det et mer stabilt og behagelig arbeidsmiljø. 

    Les mer: 5 tips til bedre inneklima på arbeidsplassen 

    Konsekvenser av dårlig inneklima

    Et dårlig inneklima kan føre til flere negative konsekvenser. Mange av oss tar for gitt at vi er omringet av et godt inneklima på arbeidsplassen. Det er vanligvis ikke noe du går rundt og tenker over. Dersom du eller kollegaene dine stadig opplever én eller flere av punktene nedenfor, kan det være på grunn av et dårlig inneklima på arbeidsplassen:

    • Økt sykefravær
    • Redusert produktivitet
    • Tørr og irritert hals og hoste
    • Hodepine, slitenhet og tung pust
    • Luftveisinfeksjoner, allergier og forverring av astma.
    • Nedsatt oppmerksomhet og hukommelse.
    • Økonomiske konsekvenser, som følge av høyt sykefravær.

    Hvilke partikler kan samle seg i tepper og møbler over tid?

    Over tid kan en rekke allergener, støv og mikroorganismer samle seg opp i tepper og møbler. Noe som vil ha en negativ innvirkning på inneklimaet. Her er en oversikt over noen av de vanligste:

    • Allergener: Pollen fra trær, gress og blomster, midd, muggspor
    • Støv og partikler: Støv, tekstilfibre, hudceller fra mennesker og dyr
    • Mikroorganismer: Bakterier, virus og muggsopp

    Kontorvask bidrar til et godt arbeidsmiljø. Her kan du bestille! 

    Hvordan kan teppe- og møbelrens forbedre inneklimaet på arbeidsplassen? 

    Regelmessig rens av tepper og møbler på arbeidsplassen vil ha betydelig innvirkning på inneklimaet. Det sørger for å redusere allergener og forurensninger. Visste du for eksempel at det på tepper kan inneholde opptil 100 000 bakterier og mikroorganismer? Ved hjelp av regelmessig og profesjonell rens av tepper og møbler blir dette effektivt fjernet. 

    Kontakt oss!

    Er det mye sykdom på arbeidsplassen din? Eller syns du at kontorvasken av tepper og møbler på arbeidsplassen din ikke er god nok? Vi hjelper gjerne bedriften din med renholdet, så kan du fokusere på å få gjort jobben du skal.

    Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres. 

    Les innlegg
    renhold på arbeidsplassen

    Slik kan godt renhold på arbeidsplassen redusere sykefraværet

    Høyt sykefravær er en utfordring for mange bedrifter, men visste du at godt renhold kan spille en avgjørende rolle i å forebygge sykefravær? 

    God hygiene og renhold på arbeidsplassen er ikke bare viktig for trivselen til de ansatte, men bidrar også til å redusere sykefraværet. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan profesjonelt renhold og gode rutiner kan bidra til et sunnere arbeidsmiljø.

    renhold på arbeidsplassen

    Hvordan kan effektivt renhold på arbeidsplassen forebygge sykefravær?

    Først og fremst vil et rent arbeidsmiljø bidra til å redusere spredningen av bakterier, virus og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer. Ved regelmessig og effektiv rengjøring kan man derfor betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

    Et rent og velorganisert arbeidsmiljø kan dessuten ha en positiv innvirkning på ansattes mentale helse, samt øke produktiviteten og jobbtilfredsheten blant ansatte. Renhold på arbeidsplassen kan dermed redusere stressnivået og føre til et mer positivt arbeidsmiljø, noe som indirekte kan føre til mindre fravær relatert til misnøye og stress. Husk at også inneklima spiller en rolle på arbeidsmiljøet, sjekk ut våre 5 tips for bedre inneklima!

    Se mer om hva vi kan tilby av daglig renhold her.

    Vanlige virus og smittevern på arbeidsplassen

    Influensa og forkjølelsesvirus, som rhinovirus og coronavirus, er blant de vanligste årsakene til sykdom på arbeidsplassen. Disse spres hovedsakelig gjennom luftveiene via dråpesmitte når en infisert person hoster eller nyser, samt gjennom kontakt med kontaminerte overflater. For mage-tarminfeksjoner er Norovirus og E. coli vanligst, disse spres gjennom kontaktsmitte på grunn av utilstrekkelig rengjøring og smittevern på arbeidsplassen.


      Hvilke områder på arbeidsplassen er mest utsatt for smitte?

      Luftbåren smitte vil avgjøres først og fremst av hvor den smittede personen befinner seg. Mens kontaktsmitte vil være mest prominent på berøringspunkter som brukes hyppig og av mange ulike ansatte. 

      Smitte på arbeidsplassen er ofte et resultat av kontaktsmitte, og dermed en konsekvens av dårlig renhold – spesielt på berøringspunkter som brukes av mange. Ved å fokusere på regelmessig desinfisering av utsatte områder som dørhåndtak, lysbrytere og tastaturer, kan dette betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

      Hvordan kan ansatte selv bidra til å redusere smitte på arbeidsplassen?

      • Regelmessig og grundig håndvask
      • Host/nys i et papirtørkle eller i albuekroken
      • Bidra til renhold av egen arbeidsstasjon og utstyr
      • Bruk av hånddesinfeksjonsmidler
      • Være hjemme ved sykdom
      • Følge gode hygienerutiner i fellesområder som kjøkken og toaletter

      Profesjonell rengjøring bidrar til å forebygge sykefravær

      Husk at god hygiene på arbeidsplassen ikke bare handler om renhold av synlige overflater. Det inkluderer også regelmessig rengjøring og desinfisering av fellesområder for å forebygge spredning av sykdommer og opprettholde et sunt arbeidsmiljø. Ved å investere i profesjonelt renhold kan du sikre en grundig og effektiv rengjøring av bedriftens fasiliteter. Profesjonelle renholdsarbeidere har ekspertise og utstyr til å håndtere alle aspekter av renhold, inkludert desinfisering av kritiske områder.

      Ved å implementere en omfattende renholdsplan og involvere både ansatte og profesjonelle renholdstjenester, kan bedrifter skape et sunnere arbeidsmiljø som fremmer god helse, trivsel og produktivitet. Dette kan i sin tur bidra til å redusere fravær og skape en mer stabil og effektiv arbeidsstyrke. Vi tilbyr profesjonell kontorvask som kan utføres både daglig og ukentlig etter behov. I tillegg anbefaler vi smitteforebyggende renhold i perioder det er økt sannsynlighet for smitte, slik som under influensasesongen om høsten.

      Hva er de økonomiske konsekvensene av høyt sykefravær for en bedrift?

      Høyt sykefravær har betydelige økonomiske konsekvenser for bedrifter:

      • Direkte kostnader – Bedriften dekker sykepenger de første 16 dagene, noe som koster norske bedrifter ca. 31 milliarder kroner årlig. Etter dette dekker folketrygden sykepenger opp til 6G, men arbeidsgiver må fortsatt dekke pensjonskostnader, lønn over 6G, og arbeidsgiveravgift.
      • Indirekte kostnader: Produksjonstap, vikarutgifter, administrasjonsarbeid og kvalitetsreduksjon gir økonomiske tap.
      • Langsiktige konsekvenser: Redusert konkurranseevne og tapt kompetanse kan påvirke bedriften negativt over tid.

      Krav til renhold på arbeidsplassen

      Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsgiver skal sørge for et arbeidsmiljø som ivaretar ansattes sikkerhet, helse og velferd. Dette inkluderer krav til renhold og vedlikehold av arbeidslokaler. I tillegg finnes det forskrifter om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, som også omfatter krav til renhold. Utover lovene og forskriftene som er nevnt, er det viktig å merke seg at det også finnes bransjespesifikke retningslinjer for kontorrenhold i Norge.

      Du kan lese mer om reglene hos Arbeidstilsynet.

      Kontakt oss!

      Ønsker du mer informasjon om hvordan Anker Renhold kan tilpasse rengjøringen til din bedrifts behov?

      Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres.

      Les innlegg
      byggrenhold og støvmåling

      Støvmåling er en viktig del av byggrenholdet

      Måling og fjerning av støv er en viktig del av å sikre et sunt arbeidsmiljø og godt inneklima, spesielt i byggeprosjekter hvor støv og partikler raskt kan bli et problem.

      Vi forklarer nærmere hvordan vi måler og fjerner støv i praksis:

      Hvordan måler vi støv? 

      For å måle støv benytter vi oss av støvmåling med BM Dustdetector. Det er en metode for å fange opp hvordan luftkvaliteten er i et gitt område. Dette instrumentet fungerer ved at luften trekkes gjennom en enhet hvor en spesiell tape fanger opp støvpartiklene. Etter at luften har passert gjennom, kan tapen undersøkes for å se hvor mye støv som har festet seg. Dette gir oss en direkte og kvantifiserbar måte å måle støvnivået over en bestemt tidsperiode.

      Dette gjør at vi kan måle mengden støv i luften, og gjøre en vurdering om partiklene i rommet er en kilde til forurensning. Dette er et tiltak for å overvåke og kontrollere støv for å ivareta helse, miljø og sikkerhetshensyn i henhold til Rent tørt bygg filosofien (RTB).


        Vi fjerner støv under byggrenholdet ved å: 

        • Støvsuging for å fjerne støv fra tekniske installasjoner og vanskelig tilgjengelige steder.
        • Vi utfører støvmåling med BM Dustdetector på alle prosjekter som ønskes dette.
        • Stikkprøver for å måle støvdekkeprosenten og andre indikatorer på renholdskvalitet.
        • Støvsanering for et bedre inneklima på lager.

        Les mer om hvordan vi gjør byggrengjøring steg for steg her.  

        Slik fjerner vi støv effektivt med støvbindingsmiddel 

        På områder som for eksempel et lager hvor støvet samler seg opp, – benytter vi oss av et vannbasert gulvbehandlingsmiddel, som skal samle støvet til gulvet (støvbinder), kalt «Dustbinder». Dette middelet tilsettes i rengjøringsvannet, og etterlater en mikroskopisk hinne på gulvet som støvet fester seg til, som videre blir fjernet av gulvvaskemaskinen eller vaskebilen.

        Vil du ha tilbud på støvmåling og byggrenhold? 

        Vi tilbyr byggrenhold i Oslo, Akershus, Innlandet og i Østfold regionen. Ønsker du et tilbud på byggrenhold eller en av våre andre tjenester, kan du fylle ut skjema nedenfor så kontakter vi deg! Du kan også ringe oss på telefon 23 14 16 80.

        Les mer om byggvask og renhold til byggeplasser her.

        Les innlegg
        Ren fasade

        Tid for vårrengjøring og utvendig vask av bygget

        Vinteren etterlater seg mye forurensning, smuss og saltrester på både veier og bygninger. Når våren titter frem er utvendig renhold noe bedrifter og eiendomsforvaltere bør prioritere både av estetiske grunner, men også for vedlikehold av bygget.

        Vårrengjøring for bedrifter

        Vask av fasaden bør utføres regelmessig gjennom året. Men det er noe ekstra viktig med en ordentlig vask etter vinteren når våren titter frem. En grundig vårrengjøring er avgjørende for vedlikehold og for å skape et innbydende utseende. Les mer om viktigheten av fasadevask her.

        Tid for fasadevask?

        Etter en lang vinter er det viktig å gi bygget en grundig vask for å fjerne forurensning, smuss og saltrester. Dette er ikke bare viktig for utseende, men også for byggets langsiktige vedlikehold. Vi bruker spesialiserte teknikker og miljøvennlige rengjøringsmidler for effektiv rengjøring. Les mer om hvordan vi utfører fasadevask her.


          Utvendig vask av vinduer

          Vask av vinduer krever personale med spesialkompetanse. Denne kompetansen har vi og kan levere utvendig vindusvask i  Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet. Vi tar oss av prosessen med søknad til kommunen om nødvendig varsling, avsperring og dirigering på stedet. Les mer om vindusvask her.

          Vinduspuss til 17. mai

          Det er viktig å vise bygget fra sin beste side, derfor ønsker «alle» vask av vinduer før 17. mai. Vi klarer ikke å pusse alt samtidig, derfor er det viktig å være uten god tid, slik at du sikrer deg rene vinduer og prioritet. 

          Vi utfører alltid gratis befaring for å sikre at arbeidet kan utføres på best mulig måte å avklare viktige forhold på stedet. Ta kontakt med oss nedenfor for vask av vinduer til ditt bygg. 

          Profesjonelt utvendig renhold tilpasset dine behov

          Hver eiendom er unik, og derfor tilbyr vi skreddersydde løsninger for utvendig renhold. Vårt team av erfarne renholdere bruker de nyeste metodene og utstyret for å sikre at ditt bygg ser sitt beste ut. Vi tilpasser våre tjenester for å møte dine behov, noe du kan lese mer om i vår artikkel om skreddersydd renhold for eiendomsforvaltere.

          Som en totalleverandør av renhold tilbyr vi alt fra garasjevask, feiing av p-hus og parkeringsplasser til fjerning av graffiti for våre kunder. 

          Få et uforpliktende tilbud

          Ønsker du mer informasjon om utvendig renhold av fasade eller vinduer? Ta kontakt med oss for et uforpliktende tilbud, og la oss sikre deg at ditt bygg blir rent og pent.  

          Les innlegg
          byggrengjøring på byggeplass

          Slik gjør vi byggrengjøring – steg for steg

          Byggrengjøring er en kritisk del av et byggeprosjekt. Byggrengjøringen sikrer både et trygt arbeidsmiljø underveis, og et rent og pent resultat ved ferdigstilling. Dette krever planlegging, riktig utførelse og kvalitetskontroll. I denne guiden viser vi deg prosessen i fire steg.

          Hva er byggrengjøring?

          Byggrengjøring er renhold i forbindelse med byggeprosesser. Eksempler på dette er grundig rengjøring av et nybygg, rehabilitering av bygg eller nylig oppusset bolig.


            Viktigheten av et Rent Tørt Bygg

            Byggeprosjekter medfører mye rot, skitt, støv, sementstøv, smuss og flekker. Det er kanskje åpenbart at dette er noe man rydder og vasker bort før bygget ferdigstilles, men like viktig er det å rydde og vaske under byggeprosessen. Det avfallet som legger seg under en byggeprosess skaper et dårlig og usunt inneklima, ikke bare for de som skal flytte inn når alt er overstått, men også arbeiderne som oppholder seg i bygget under prosessen. Les mer på vår side om byggvask.

            Rent Tørt Bygg-filosofien (RTB) går ut på sørge for et godt inneklima i ferdige bygg, ved å hindre spredning av støv og fibre under byggeprosessen. Dette er en håndbok i forebyggende helsevern, og et effektivt tiltak i kampen mot fukt, forurensing og fysisk arbeidsmiljø. Les mer om Rent Tørt Bygg (RTB).

            Steg 1: Forberedelse og planlegging

            Før byggestart utarbeides en detaljert plan for renholdet med: 

            • Tidsplaner.
            • Ansvarsfordeling. 
            • Valg av rengjøringsmetoder og utstyr. 

            Gjennom hele prosessen sikrer vi en RTB-ansvarlig / riggmann som sørger for systematisk renhold i byggeprosessen. Vår RTB-ansvarlige har kompetanse og erfaring, og vil i stor grad være tilgjengelig for både renholdspersonalet og prosjektlederen for byggingen. Oppgavene til RTB-ansvarlig / riggmann er:

            • Utarbeidelse og distribusjon av renholdsplaner, løpende oppdatering av planene i byggetiden.
            • Koordinere alt byggrenhold på byggeplassen.
            • Administrere byggrenhold i egen regi.
            • Loggføre alt utført byggrenhold i egen regi.
            • Avviksbehandling.
            • Koordinere oppgaver på byggeprosjektet. Herunder rydding, avfallshåndtering, sjauing av div på bygget, samt hjelpe til med arbeide som for eksempel montering av dører, fuging etc.

            Steg 2: Rengjøring under byggeprosessen

            Kontinuerlig renhold under byggeprosessen er nødvendig for å opprettholde et godt arbeidsmiljø og forebygge oppbygging av støv og avfall. Dette inkluderer: 

            • Støvsuging for å fjerne støv fra tekniske installasjoner og vanskelig tilgjengelige steder.
            • Overflatevask.
            • Sørger for at ventilasjonsanlegg er rene før overlevering.
            • Vi utfører også støvmåling med BM Dustdetector på alle prosjekter som ønskes dette.

            Steg 3: Avsluttende rengjøring

            Når byggearbeidet nærmer seg slutten, utføres en grundig hovedrengjøring av hele bygget for å forberede det på innflytting. Dette inkluderer: 

            • Fjerning av byggavfall og sørger for effektiv avfallshåndtering.
            • Grundig rengjøring av alle overflater, inkludert gulv, vegger, fastmonterte innredninger, samt vindusvask.
            • Rengjøring og gulvbehandling etter behov.

            Steg 4: Kvalitetskontroll og overlevering

            Før bygget offisielt tas i bruk, utføres en kvalitetskontroll for å sikre at rengjøringsstandardene er oppfylt med: 

            • Visuell inspeksjon med grundig kontroll av renholdet.
            • Stikkprøver for å måle støvdekkeprosenten og andre indikatorer på renholdskvalitet.
            • Bruk av NS-INSTA 800: Implementering av NS-INSTA 800 for en objektiv vurdering av renholdskvaliteten.

            Har du spørsmål om byggrengjøring?
            Ta en prat med vår fagekspert Cato, så hjelper han deg med ditt prosjekt! 

            Cato Skagseth – Avdelingsleder for temporært renhold.
            Tlf. 23 14 16 80 eller e-post: cato@anker-renhold.no 

            Les innlegg

            Hva skiller et renholdsfirma fra et vaskefirma?

            Både renholdsfirmaer og vaskefirmaer har som mål å levere rene omgivelser, men det er viktig å forstå forskjellene mellom dem. La oss dykke dypere inn i hva som skiller disse to fra hverandre!

            Hva skiller tjenestene fra hverandre?

            Den mest grunnleggende forskjellen ligger i omfanget av tjenester. Vaskefirmaer tar seg gjerne av mindre oppdrag som småvask og hjemmerengjøring, mens renholdsfirmaer fokuserer på å opprettholde renheten over tid. Renholdsfirmaer tilbyr jevnlige avtaler for bedrifter, borettslag, og kontorer, inkludert daglig eller periodisk renhold, samt større oppgaver som byggvask og hovedrengjøring. De håndterer også spesialiserte tjenester som vindusvask, teppeservice, og smitteforebyggende renhold.


              Andre faktorer som skiller et renholdsfirma og et vaskefirma fra hverandre er: 

              • Fleksibilitet og forutsigbarhet i leveransen
                Vaskefirmaer er ideelle for enkeltoppdrag som husvask, der kunden har spesifikke krav eller ønsker en tilpasset tilnærming. Renholdsfirmaer opererer ofte i større arealer med strukturerte tilnærminger og fastsatte tidsskjemaer, spesielt ved daglig eller periodisk renhold. Dette gir kundene forutsigbarhet og en godt tilpasset renholdstjeneste.
              • Kvalifikasjoner og opplæring
                Renholdsfirmaer skiller seg fra vaskefirmaer ved å tilby et dedikert team av grundig opplærte profesjonelle renholdsarbeidere. Dette gjelder spesielt for spesialiserte tjenester som vindusvask, teppeservice, og smitteforebyggende renhold. Mens vaskefirmaer også kan tilby lignende tjenester, kan nivået av opplæring og ekspertise variere.
              • Profesjonalisering og bransjestandarder
                Renholdsfirmaer har ofte et mer strukturert forretningsmiljø og implementerer standardiserte prosedyrer, kvalitetskontroller, og sertifiseringer. Dette fokuset på profesjonalisering er spesielt viktig for bedrifter som søker langsiktige avtaler eller omfattende tjenester. Mindre vaskefirmaer kan operere på et mindre strukturert nivå, noe som kan føre til variasjoner i kvalitet og samsvar med bransjestandarder.

              Les mer om hvordan bestille renholdstjenester her.

              For å velge mellom et renholdsfirma og et vaskefirma, må du vurdere hva som passer best til oppdraget og viktigheten av profesjonalitet og bransjestandarder. Dette vil påvirke hva slags firma du bør velge for ditt renholdsoppdrag.

              Ta kontakt med oss og få tilbud på renhold i dag!

              Les innlegg

              Skreddersydd renhold for eiendomsforvaltere

              Driver du med forvaltning av eiendom i form av utleie, kontorer, lager eller hoteller? Eller har du andre bygg du gjerne skulle holdt rene og innbydende? Da lønner det seg å ha en renholdsavtale som er tilpasset eiendomsforvaltere.

              Renholdsplaner med fokus på kvalitet, effektivitet og pålitelighet

              Eiendomsforvaltere står overfor en rekke utfordringer når det gjelder å opprettholde renholdet i flere bygg samtidig. Ikke bare er et rent miljø avgjørende for trivsel, men det spiller også en nøkkelrolle i å bevare eiendomsverdien og tiltrekningen for leietakere og besøkende. Et renholdsfirma kan være nøkkelen til å takle disse utfordringene og sikre at hvert bygg holder høyeste standard.


                Med en forutsigbar renholdsplan sikrer du at renholdet blir gjort regelmessig, og du slipper å ordne med noe som helst. Anker Renhold tilbyr skreddersydde renholdsløsninger som passer perfekt for eiendomsforvaltere som ønsker kvalitet, effektivitet og pålitelighet. 

                Les mer om vår daglige renholdstjeneste her.

                For oss er det ikke bare renhold – det er et partnerskap. Vi holder kontinuerlig kontakt, lytter til dine behov og tilpasser oss endringene. Tilbakemeldinger er ikke bare velkomne, de er essensielle for å sikre at du blir 100% fornøyd.

                Ta ansvar med miljøvennlig renhold 

                Vi forstår viktigheten av et rent og hygienisk miljø i daglig drift. Med vår daglige renholdsservice sikrer vi at fellesområder, kontorer og fasiliteter opprettholder en frisk og innbydende atmosfære. Uansett type bygg tilbyr vi spesifikke renholdstjenester skreddersydd etter dine behov. Fra lagerlokaler til skoler og barnehager, sørger vi for at hvert sted er optimalt vedlikeholdt.

                Det vil si at vi bruker en høy andel miljømerkede rengjøringsmidler, minimerer forbruket av kjemikalier, har et kvalitetssystem for å sikre høy rengjøringskvalitet og medarbeidere som er opplært. 

                Les mer om svanemerket renhold her.

                Spesialiserte renholdstjenester for eiendomsforvaltere

                I tillegg til daglig, ukentlig og rullerende renhold tilbyr vi også spesialiserte renholdstjenester. Her er noen av tjenestene vi tilbyr utover det daglige renholdet: 

                Vi forstår at hvert oppdrag er unikt, og derfor tilbyr vi skreddersydde løsninger som tar hensyn til dine spesifikke krav. Vårt dedikerte team av erfarne rengjøringseksperter står klare til å samarbeide med deg for å oppnå optimale resultater.

                Ta kontakt med oss i dag for å diskutere hvordan vi kan skape skreddersydde renholdsløsninger for dine eiendommer.

                Les innlegg
                Godt inneklima på arbeidsplassen

                5 tips til bedre inneklima på arbeidsplassen

                Inneklima har en stor betydning for ansattes trivsel og helse på arbeidsplassen. Vi forklarer deg hvorfor et godt inneklima er viktig, og gir deg fem tiltak du kan gjøre for å få det bedre på jobb!

                Plages du av dårlig inneklima på jobb?

                Dårlig inneklima kan føre til lavere produktivitet og økt sykefravær. Å forbedre inneklimaet på arbeidsplassen er derfor både bra for ansattes helse og trivsel, men også for bedriftens kostnader knyttet til sykefravær og produktivitet.

                Regelmessig renhold har en stor betydning for luftkvaliteten innendørs. Få et tilbud på daglig renhold – la oss sørge for et bedre inneklima på arbeidsplassen din!

                Hvorfor er det viktig med et godt innemiljø på arbeidsplassen?

                Dårlig inneklima kan føre til luftveisproblemer, allergier, hodepine, sykdom og generell ubehag. Som arbeidsgiver er du også juridisk forpliktet til å opprettholde et tilfredsstillende inneklima på arbeidsplassen i henhold til lover og forskrifter. Dette inkluderer reguleringer om temperatur, luftkvalitet, belysning, støy, rengjøring og vedlikehold.


                  Krav til inneklima på arbeidsplassen

                  Arbeidsmiljøloven § 4-4 stiller krav til det fysiske arbeidsmiljøet. Kravet sier at arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig ut fra hensynet til arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. Det vil si luft fri for helseskadelige, sjenerende eller belastende forurensninger.

                  5 tips til bedre inneklima på arbeidsplassen

                  1. Regelmessig renhold

                    Støvfjerning er en viktig del av det regelmessige renholdet som skal utføres. Dette gjelder fjerning av støv på gulv, tepper og på flater hvor det samler seg støv. Her anbefaler vi å bruke en støvsuger med HEPA filter, og mikrofiberklut til andre flater.

                    Rengjøring av gulv og alle flater som blir berørt er viktig for å unngå spredning av bakterier. Det er viktig at dette blir utført grundig og uten kjemiske produkter, eller for mye vann. Ved å sørge for at både fjerning av støv og rengjøring av lokalet blir gjort jevnlig vil du bidra til en bedre luft, mindre plager og mindre sykdom.
                  2. Kontroll over temperatur

                    Sørg for at temperaturen på arbeidsplassen er mellom 20 og 22 grader. Dette kan variere ut fra type arbeidsplass, men som en standard skal det være en passende temperatur for arbeidet som skal utføres.
                  3. Belysning

                    Lys har en stor påvirkningskraft på oss mennesker. Dette gjør mye med oss og hvordan vi har det. Det er også viktig for at vi skal kunne utføre arbeidet vårt. Sørg for at det kommer naturlig lys inn på arbeidsplassen. Om dette ikke er mulig, må du sørge for at det er rikelig med behagelig lys i rommet.
                  4. Støy

                    Støy og bråk i et åpent kontorlandskap er en faktor mange ansatte plages av. Dette kan ha negativ påvirkning på produktiviteten og trivselen til de ansatte.Ved å sette opp lydisolerende vegger mellom pultene, eller ha ulike stillerom vil dette skape et bedre inneklima på jobben.
                  5. Planter

                    Planter i arbeidsmiljøet kan være en enkel, men svært effektiv måte å forbedre inneklimaet på. Planter bidrar til å rense luften, samtidig som de bidrar estetisk til interiøret. Velg planter som er lettstelte og passer inne.

                  Har du behov for regelmessig renhold til arbeidsplassen?

                  Vi kan sørge for et bedre inneklima på din arbeidsplass i Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet.
                  Ta kontakt med oss og få tilbud på renhold i dag!

                  Les innlegg
                  Oppfølging av renholdet gjøres med vår elektronisk driftsløsning M_Solution. God oppfølging av våre kunder skjer med kommunikasjon og tillit

                  Hvordan bestille renhold?

                  Lurer du på hvordan du bestiller renhold hos oss? Det skal være enkelt å få det rent.
                  Vi gir deg derfor innsikt i hvordan prosessen vår fungerer!

                  Slik bestiller du renhold:

                  • Behovskartlegging
                    Du tar kontakt med oss, eller vi kontakter deg, og sammen finner vi ut av hva deres behov for renhold er. Her kartlegger vi hvilke tjenester dere trenger, hva som er av interesse, og om dere vil at vi kommer på en gratis befaring.

                  • Befaring
                    Vi kommer på besøk, og befarer lokasjonen/arealet som skal rengjøres. Her vil vi prate om hvilke oppgaver dere ønsker utført og kartlegge behov som riktig maskin(er), antall oppstartspakker og faktiske forhold på stedet for et riktig renholdskonsept for din bedrift. Etter at vi har vært på befaring, vil vi beregne en pris, og komme med et tilbud.

                    Vi gjennomfører alltid en befaring av lokasjonene i god tid før oppstart. Slik at driftsleder, eventuelt teamleder og allerede ansatte servicemedarbeidere blir kjent med sine områder.
                  • Tilbud og signering 
                    Vi utarbeider en detaljert renholdsplan, som tar for seg rom, frekvens og kvalitet etter kravspesifikasjon og kontrakt. Dette blir så sendt til driftsleder, teamleder og servicemedarbeidere hos gjeldende oppdragsgiver i god tid før oppstart.
                  • Oppstart 
                    En godt gjennomført oppstart gjenspeiler ofte resten av leveransen. Vi har derfor godt innarbeidede prosedyrer for kontraktsinngåelse med nye kunder, planlegging og oppstart. Dette er for å se til at oppstart går så smidig som mulig for alle parter, og for å sikre at leveransen blir levert etter avtale.

                    Videre skal informasjon om sikkerhetsutstyr, koder til låssystemer og navn på ansvarlig kontaktperson hos oppdragsgiver gis til de ansatte på oppdraget. Denne OBS-listen distribueres elektronisk gjennom vårt digitale arbeidsverktøy, og er tilgjengelig kun for medarbeidere som har en oppgave eller et oppdrag på stedet. Slik sikrer vi at informasjonen blir hos den som skal ha det. Det signeres for eventuelle nøkler og adgangskort. 


                  Ønsker du en renholdstjeneste eller renholdsavtale til din bedrift? 

                  Ta kontakt med oss, så kommer vi på besøk! 

                  Les innlegg
                  Renholdsplan for periodisk renhold

                  Renholdsplan for daglig og periodisk renhold

                  Med en god renholdsplan for daglig og periodisk renhold vil renholdsoppgavene som skal utføres være nøye planlagt og satt i system. Vi kommer på befaring og ser på områdene som skal rengjøres, og kommer frem til en renholdsplan som passer best etter dine behov.

                  Hva er en renholdsplan?

                  En renholdsplan er en systematisk beskrivelse av renholdsarbeidet i en bygning med angivelse av arealer, lokaler og renholdsobjekter som er med i renholdet. Planen skal beskrive hva som skal utføres av periodisk og daglig renhold, hvor ofte dette skal utføres, og når det skal gjøres.

                  Fordelene med en renholdsplan fra Anker Renhold er at du får oversikt over hva som er avtalt av renholdsoppgaver, og hvilke dager vi kommer og utfører renholdet.


                    Prosedyre for renholdsplan for regelmessig renhold

                    I renholdsplanen vises alltid hva som er avtalt av renhold, og hvilke dager vi kommer på besøk.

                    En renholdsplan for daglig og periodisk renhold kan inneholde:

                    • Støvsuge teppegulv
                    • Rengjøre harde gulv
                    • Tømme avfall og bringe til anvist sted
                    • Tørke av frie, vannrette flater på arbeids- og avlastningsbord, konferansebord og annen møblering
                    • Tørke/børste av stoler og sofaer
                    • Fjerne flekker på dører, karmer og ved lysbrytere
                    • Avtørke dørhåndtak
                    • Rengjøre sanitærutstyr og speil og supplere sanitærartikler

                    Tillegg pr måned:

                    Tørke loddrette flater på arbeids -og avlastningsbord, skap, reoler, billedrammer, skaptopper, trappegelendere og gelenderribber. Støvsuging av polstrede møbler. Tørke av stol- og bordben.

                    Tilsyn

                    Tømme avfall og bringe til anvist sted.
                    Fjerne synlig skjemmende smuss.

                    Ansvar:

                    Servicemedarbeider. Driftsleder skal kontrollere utført arbeid ihht gjeldende rutiner og avtale.

                    Behandling av avvik:

                    Driftsleder skal følge oppsatte rutiner.

                    Eksempel på renholdsplan for daglig og periodisk renhold

                    ManTirsOnsTorsFre
                    ToaletterDrDrDrDrDr
                    KorridorerDrXDrXDr
                    KjøkkenDrDrDrDrDr
                    Datarom/elevkontorDrDrX
                    GlassrommetDrDrDrDrDr
                    SpiseromDrDrDrDrDr
                    Sal/undervisningsromDrDr
                    KontorDrX
                    Musikkrom m/teppeDr
                    Studio rom m/teppeDr
                    HeisDr
                    Korridor m/trapp kjeller1/mnd
                    Lager 2 etasje og kjeller1/mnd

                    DR= Daglig renhold

                    X= Tilsyn

                    Daglig renhold:

                    Gulv moppes. Bord avtørkes. Søppel tømmes, poser skiftes.
                    Husk kildesortering. Kjøkken: rengjøre benkeplate og vask. Avtørke skapfronter utvendig.

                    WC: Gulv moppes, toaletter rengjøres. Grundig rengjøring av sanitærutstyr og kraner.
                    Puss av speil, etterfylle papir og såpe. Fjerne flekker rundt brytere og dørhåndtak.

                    Periodisk renhold:

                    Ukentlig: Kontorpulter avtørkes. Stoler støvsuges.
                    Månedlig: Gulvlister rengjøres. Gelender i trapp rengjøres. Avtørke stol- og bordben.

                    Ønsker du en renholdsplan eller daglig renhold til din bedrift?

                    Kontakt oss for en uforpliktende prat, og få et tilbud på renhold i dag!

                    Vi utfører daglig rengjøring i Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet, for bedrifter, skoler, barnehager og borettslag.
                    Les mer om vår daglig renholdstjeneste her.

                    Les innlegg

                    Miljøvennlig og flekkfritt resultat med ionisert vann

                    En metode for flekkfri fasadevask

                    Anker Renhold bruker ionisert vann til rengjøring av fasader og overflater. Dette gjør vi for å få et miljøvennlig, og best mulig resultat, uten bruk av kjemikalier. Ionisert vann fjerner kalk, smuss og bakterier, og etterlater seg et resultat av rene vinduer og overflater uten striper og skjolder.

                    Fordeler ved å bruke ionisert vann:

                    • Det gir det reneste resultatet
                    • Miljøvennlig
                    • Etterlater ingen flekker
                    • Ingen kjemiske stoffer

                    Vi er opptatt av at våre renholdstjenester og produkter ikke har negativ innvirkning på miljøet. Derfor bruker vi ionisert vann når vi vasker fasader. Våre erfarne renholdere har god oversikt over hvilket trykk forskjellige flater tåler, og vi tilpasser fasadevasken til din bygningsmasse slik at den blir ren, men ikke på bekostning av strukturen i materialene.

                    Les mer om vår fasadevask-tjeneste her


                      Hva er ionisert vann?

                      Ionisert vann er vann som har ioner i seg, og når vann blir ionisert betyr det at mineralene enten mister eller får et elektron. Når vi rengjør fasader bruker vi ionisert vann som er et miljøvennlig alternativ som gir plettfrie resultater. Det ultrarene vannet trenger også ned i ujevnheter og gjør skinnende rent, uten kalkflekker eller rester av kjemikalier.

                      Toucan eco-spray til rengjøring av flater

                      Til rengjøring av flater bruker vi Toucan eco spray. Dette er et desinfiserende middel som genereres fra naturlig salt oppløst i vann, og aktiveres i Toucan III-enheten gjennom elektrokjemisk aktivering (ECA). Denne sprayen bruker vi for å få vekk fett, mat og ting og tang.

                      Med Toucan eco spray kan du lage 1000 ml høyt innhold av hypoklorholdig løsning på 5 minutter ved å bruke bare 2 gram salt. Aktiveringen gir et produkt som både rengjør og desinfiserer, på en bærekraftig og miljøvennlig måte. Toucan Eco Spray lar deg lage et kraftig, trygt og miljøvennlig desinfiserende rengjøringsmiddel fra bare vann, vanlig salt og elektrisitet som dreper mer enn 99,99 % av bakterier, inkludert coronaviruset.

                      Ta kontakt med oss om du har spørsmål, eller ønsker en gratis befaring!

                      Les innlegg
                      Fasadevask i Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet

                      Slik utfører vi fasaderengjøring

                      Vi utfører fasaderengjøring for bedrifter, butikker, borettslag og entreprenører i Oslo, Akershus, Østfold og Innlandet.
                      Vi rengjør alle typer fasader. Med vår kompetanse blir fasadevasken utført på best mulig måte.

                      Les innlegg

                      Slik vasker du vinduer

                      Det er mange måter å gjøre vinduspuss på, men vi skal forsøke å gi deg den beste. Få tips til rask og effektiv vask av vinduer.

                      Les innlegg
                      Anker Renhold

                      Blogg for inspirasjon, trender og bærekraft i renholdsbransjen. Våre fageksperter gir deg også smarte råd om renhold og hvordan du kan få det rent hjemme. Behov for renhold? Svanemerket renhold for mer informasjon.