Internet of Things (IoT) og sensorteknologi i renholdsbransjen

Internet of Things (IoT) og sensorteknologi er beskrevet som den fjerde evolusjonen i renholdsbransjen. Faste oppgaver erstattes med behovsstyrt renhold – en fordel for renholdspersonalet, oppdragsgiver og bygget vi skal ivareta.

Datadrevet renhold

Den digitale evolusjonen har for lengst inntatt bransjen vår, datadrevet renhold er enkelt forklart: behovsstyrt renhold basert på datainnsamling fra Internet og Things (IoT) og sensorteknologi. Robotikk er på full fart inn. Sensorteknologi overvåker trafikk, støv og bruksmønster. Byggene vi rengjør er blitt smarte, og vi må tilpasse oss for å fortsatt være aktuelle i et allerede tøft marked.

Med datainnsamlingen fra Internet og Things (IoT) kan renholdspersonale nå navigere seg enklere rundt på store bygg, gjerne i form av nettbrett med digitale plantegninger og med sin mobil applikasjon enkelt og raskt rapportere utførte oppgaver, tilstedeværelse og melde avvik på bygningsmassen. Ringvirkningen er stor og sammen kan fagene (vaktmester, driftsansvarlig, renholdspersonale og oppdragsgiver) delta i arbeidshverdagen til hverandre og skape en unik dialog som ellers kanskje ikke ville vært like lett.

Datadrevet renhold skaper altså en mer effektiv fordeling av arbeidsoppgavene og renholdet kan bedre tilpasses bygget og behovet.
Mye av æren for datadrevet renhold kan tilskrives standarden INSTA-800, da mye er basert på de samme prinsippene. NS Insta-800 måler kvaliteten på stedet gjennom ønsket intervall på kontroller opp mot avtalt kvalitet. Renholdspersonalet vet hva som er forventet av arbeidet og kan justere arbeidet underveis for hva som skal gjøres for å oppnå avtalt kvalitet.

Tingenes internett, også kjent under det engelske begrepet Internet of Things (IoT), er nettverket av identifiserbare gjenstander som er utstyrt med elektronikk, programvare, sensorer, aktuatorer og nettverk som gjør gjenstandene i stand til å koble seg til hverandre og utveksle data.

Wikipedia

Sensorteknologi – slik kan vi benytte informasjonen

Ved å ta i bruk Internet of Things (IoT) og sensorteknologi på dispensere for mykpapir, håndsåpe og avfallsdunker sender disse registreringer over bruken videre til skyen. Servicemedarbeideren får informasjonen lastet inn i sin app og påfyllet blir behovsstyrt utifra trafikken på stedet.

Datadrevet renhold gjør at hverdagen kan planlegges bedre og servicemedarbeideren slipper å bruke unødvendig tid på oppgaver og objekter som ikke trenger renhold og tilsyn. Ved at servicemedarbeideren allerede ved lasting av vognen vet behovet for påfyll, overlesser man ikke og belastningen minskes både på servicemedarbeideren og miljøet.

I likhet med at sonsorer plasseres ut i kontorfellesskap for å måle bruk, inneklima og støv kan dette også benyttes til

  • Møterom
  • Kontorer
  • Dører til toaletter
  • Inngangsdører i byggets resepsjon
  • Kjøpesenter inngang
  • Garderober
  • Klasserom
  • Dispensere som håndtørk,
    håndsåpe og avfallsdunker

Internet of Things (IoT) og sensorteknologi til ditt bygg

Vil du vite mer? Vi tar gjerne et møte for å forklare mer om mulighetene innenfor behovsstyrt renhold og hva sensorteknologi kan bidra med for å øke effektiviteten hos deg og ditt bygg.

Fyll ut skjema under så ringer vi deg opp. Alternativt kan du ringe oss direkte på telefon 23 14 16 80. Internet og Things (IoT) og sensorteknologi er fremtiden!

Mer fra Anker Renhold

5 tips til valg av renholdsbyrå

Å finne et pålitelig renholdsbyrå for kontorvask og daglig renhold av arbeidsplassen kan være en utfordring – men med riktig samarbeidspartner sikrer du et rent, trygt og produktivt arbeidsmiljø.

Tips til valg av renholdsbyrå

Her er fem viktige faktorer å ta med i vurderingen når du velger renholdsbyrå:

1. Hvor godt kan byrået tilpasse renholdstjenestene til kundens behov?

Ingen bedrifter er like, og det samme gjelder renholdsbehov. Et godt rengjøringsbyrå tilbyr skreddersydde renholdsløsninger basert på virksomhetens krav. Dette innebærer alt fra daglig renhold til spesialiserte tjenester som kontorvask. Vi i Anker Renhold setter alltid opp en skreddersydd renholdsplan for alle våre faste kunder, med mulighet for justeringer etter behov. 

Utforsk våre tjenester for daglig renhold her.

2. Fleksibilitet og god oppfølging av kunden

Et pålitelig rengjøringsfirma bør ha god oppfølging og kunne tilpasse seg endringer i kundens behov. Noen kjennetegn ved god fleksibilitet og kundeoppfølging kan være:

  • Kunden får en fast kontaktperson å forholde seg til
  • Det er enkelt å bestille ekstra tjenester som smittevask, tepperens og spesialirenhold på kort varsel
  • Det er enkelt å få justert gjeldende renholdsplaner

Enten det gjelder justering av renholdsplaner eller ekstra oppdrag, er fleksibilitet avgjørende for et godt samarbeid. Hos oss får du alltid en fast kontaktperson som du kan kontakte ved behov for å justere tjenester, eller bestilling av ekstra tjenester. Du kan lese mer om oppfølging av våre renholdstjenester her.


    3. Nødvendige sertifiseringer, erfaring og kvalitetssikring

    Sertifiseringer er et kvalitetsstempel, men det er viktig å velge et byrå som også legger vekt på kvalitet og miljø utenom eksterne merkeordninger. Renholdstjenester bør omfatte rutiner for kvalitetskontroll og miljøvennlige løsninger, og selskapet burde jobbe kontinuerlig med miljøarbeidet

    I vår bransje er det mange aktører som kommer og går, og det kan derfor være lurt å finne en stabil og erfaren samarbeidspartner. Anker Renhold ble stiftet i 1970, og vi er svært stolte over å være en av få aktører i bransjen som har holdt ut så lenge.

    4. Fokus på HMS i arbeidet

    Et seriøst renholdsbyrå setter helse, miljø og sikkerhet (HMS) i førersetet. Bedrifter som tilbyr daglig renhold bør ha klare rutiner for hygiene, sikkerhet og ergonomi. Dette sikrer trygge arbeidsforhold for både de renholdsarbeiderne – og dine ansatte. 

    Les også vår artikkel om fordelene med en fast avtale for renhold!

    5. Bruk av digitale verktøy for planlegging og kvalitetskontroll

    Moderne renholdsbyråer bruker digitale systemer for planlegging, oppfølging og rapportering. Dette gir bedre oversikt og sikrer høy kvalitet på tjenestene. Renhold på arbeidsplassen blir mer effektivt når det dokumenteres og tilpasses løpende. Hos oss i Anker Renhold bruker vi elektroniske driftsløsninger hvor du kan administrere ditt renhold, gi tilbakemeldinger til oss og enkelt få tak i din kontaktperson. Du kan lese mer om hvordan å bestille renhold her.

    Vi håper disse tipsene kan lede deg på veien til å finne riktig renholdsbyrå!

    Ved å velge et profesjonelt renholdsbyrå som tilbyr skreddersydde løsninger, fleksibilitet, HMS-fokus og digitale verktøy, sikrer du en ren og trygg arbeidsplass.

    Ta kontakt med oss for å sette opp en tilpasset renholdsløsning til din bedrift!

    Les mer

    Fordelene med en fast avtale for renhold

    En fast avtale for daglig renhold er en smart investering. Ikke bare sikrer det et rent og hygienisk arbeidsmiljø, men bidrar til forutsigbarhet, kostnadskontroll og lavere sykefravær.

    I denne artikkelen gir vi deg 5 fordeler med en fast renholdsavtale, slik at du kan ta en avgjørelse på om dette er noe for din bedrift!

    Fast avtale om daglig renhold på kjøpesenter

    1. Forutsigbarhet med en skreddersydd renholdsplan

    Ved å inngå en avtale for regelmessig renhold får bedriften en strukturert og skreddersydd renholdsplan. Dette gir økt forutsigbarhet for at dine renholdsbehov blir oppfylt. Med en slik renholdsplan kan du tilpasse tjenester som daglig renhold av butikk, kontor eller annet næringsbygg, slik at det dekker bedriftens spesifikke behov. En planlagt renholdsrutine sikrer med andre ord at lokalene dine alltid er rene og innbydende for både ansatte og kunder. 

    2. Økt kontroll over kostnader og mer effektiv ressursbruk

    Fremfor uforutsigbare enkeltbestillinger får du med en fast renholdsavtale en bestemt pris, som gir deg mer kontroll og gjør at du kan planlegge rengjøringsutgiftene dine på en mer bærekraftig måte. Ved å velge en fast avtale unngår du også ekstra kostnader for hastetjenester eller uregelmessig renhold, som over tid ofte kan bli dyrere enn å ha en fast avtale.


      3. Redusert smitte og sykefravær

      God hygiene og renhold på arbeidsplassen er essensielt for både helsen og trivselen til de ansatte. Regelmessig rengjøring minimerer ikke bare risikoen for spredning av bakterier og virus, men et rent og trivelig arbeidsmiljø har også stor innvirkning på de ansattes mentalitet. Dette vil si at en fast renholdsavtale kan bidra til færre sykemeldinger – spesielt i perioder med mye smitte, som influensasesongen.

      Du kan lese mer om hvordan renhold kan redusere sykefravær her.

      4. Unngå forstyrrelser i løpet av arbeidstiden

      Med en renholdsavtale kan rengjøringen planlegges slik at den skaper minst mulig forstyrrelser for den daglige driften. Profesjonelle renholdsselskap tilpasser arbeidet etter din bedrifts åpningstider og behov, slik at ansatte kan fokusere på jobben uten avbrudd.

      5. Økt trivsel og et profesjonelt inntrykk

      Med regelmessig rengjøring får du et velholdt lokale som skaper et godt førsteinntrykk for kunder og samarbeidspartnere. Samtidig bidrar et ryddig arbeidsmiljø til økt trivsel blant ansatte, noe som igjen kan ha en positiv effekt på arbeidsmiljøet og effektiviteten.

      Hvorfor velge Anker Renhold?

      Fordelene med å ha regelmessig  renhold er mange, men kort oppsummert så sikrer du med fast renholdsavtale en ren, sunn og profesjonell arbeidsplass! Vi i Anker Renhold tilbyr løsninger for daglig renhold av butikker, kjøpesentere, kontor og andre næringsbygg. Våre profesjonelle renholdere sørger for at din bedrift alltid fremstår ren og hygienisk, og tjenestene er skreddersydd etter dine behov.

      Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale om hvordan vi kan hjelpe din bedrift med en fast renholdsavtale.

      Les mer

      Hvorfor er teppe- og møbelrens viktig for inneklimaet på arbeidsplassen?

      I løpet av arbeidslivet tilbringer vi mye tid på arbeidsplassen, noe som gjør et godt inneklima avgjørende for helse, produktivitet og trivsel.

      Teppe- og møbelrens er en avgjørende faktor for et godt arbeidsklima på arbeidsplassen. Vi skal forklare deg nærmere hvorfor dette er så viktig.

      tepper på kontor

      Hva er inneklima?

      Inneklima sier noe om kvaliteten på luften og miljøet innendørs, og tar for seg flere faktorer. Blant annet:

      • Luftkvalitet
      • Temperatur
      • Fuktighet
      • Ventilasjon

      De fleste av oss bruker det aller meste av tiden vår innendørs, og mange av oss sitter på kontoret i mange timer i strekk. Dette betyr at hyppig kontorvask på arbeidsplassen er alfa omega for et optimalt inneklima. 

      Hvordan påvirker tepper og møbler kvaliteten på inneklimaet?

      Møbler og gulvteppe på kontoret fungerer som en slags støvsamler. Det skyldes at det samler seg store mengder støv, allergener og andre partikler som ligger i luften. Når du kommer hjem fra jobben setter du skoene fra deg i gangen, før du går inn. På jobb bruker derimot de fleste av oss skoene de bruker ute, også inne. På møblene skal du ikke se bort i fra at det kan feste seg hår, svette og rester av mat- og drikkevarer. Summen av dette utgjør en dårlig kvalitet på inneklimaet. 

      Har arbeidsplassen din behov for tepperens? Les mer og bestill her!


        Fordeler med regelmessig teppe- og møbelrens

        Regelmessig kontorvask og rens av tepper og møbler gir flere viktige fordeler for både helsen og miljøet på arbeidsplassen. De viktigste fordelene tar for seg:

        • Bedre luftkvalitet: Med ulike bakterier, partikler og støv som samler seg vil arbeidsplassen få økt luftkvalitet ved hjelp av regelmessig teppe- og møbelrens.
        • Økt trivsel: Rene tepper og møbler appellerer bedre til deg, enn hvis det til stadighet samler seg opp store hybelkaniner og annet skitt. 
        • Forlenget levetid for tepper og møbler: Ved å jevnlig utføre rens av gulvtepper og møbler sørger du for å forlenge levetiden. Over tid gir det et mer stabilt og behagelig arbeidsmiljø. 

        Les mer: 5 tips til bedre inneklima på arbeidsplassen 

        Konsekvenser av dårlig inneklima

        Et dårlig inneklima kan føre til flere negative konsekvenser. Mange av oss tar for gitt at vi er omringet av et godt inneklima på arbeidsplassen. Det er vanligvis ikke noe du går rundt og tenker over. Dersom du eller kollegaene dine stadig opplever én eller flere av punktene nedenfor, kan det være på grunn av et dårlig inneklima på arbeidsplassen:

        • Økt sykefravær
        • Redusert produktivitet
        • Tørr og irritert hals og hoste
        • Hodepine, slitenhet og tung pust
        • Luftveisinfeksjoner, allergier og forverring av astma.
        • Nedsatt oppmerksomhet og hukommelse.
        • Økonomiske konsekvenser, som følge av høyt sykefravær.

        Hvilke partikler kan samle seg i tepper og møbler over tid?

        Over tid kan en rekke allergener, støv og mikroorganismer samle seg opp i tepper og møbler. Noe som vil ha en negativ innvirkning på inneklimaet. Her er en oversikt over noen av de vanligste:

        • Allergener: Pollen fra trær, gress og blomster, midd, muggspor
        • Støv og partikler: Støv, tekstilfibre, hudceller fra mennesker og dyr
        • Mikroorganismer: Bakterier, virus og muggsopp

        Kontorvask bidrar til et godt arbeidsmiljø. Her kan du bestille! 

        Hvordan kan teppe- og møbelrens forbedre inneklimaet på arbeidsplassen? 

        Regelmessig rens av tepper og møbler på arbeidsplassen vil ha betydelig innvirkning på inneklimaet. Det sørger for å redusere allergener og forurensninger. Visste du for eksempel at det på tepper kan inneholde opptil 100 000 bakterier og mikroorganismer? Ved hjelp av regelmessig og profesjonell rens av tepper og møbler blir dette effektivt fjernet. 

        Kontakt oss!

        Er det mye sykdom på arbeidsplassen din? Eller syns du at kontorvasken av tepper og møbler på arbeidsplassen din ikke er god nok? Vi hjelper gjerne bedriften din med renholdet, så kan du fokusere på å få gjort jobben du skal.

        Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres. 

        Les mer

        Slik kan godt renhold på arbeidsplassen redusere sykefraværet

        Høyt sykefravær er en utfordring for mange bedrifter, men visste du at godt renhold kan spille en avgjørende rolle i å forebygge sykefravær? 

        God hygiene og renhold på arbeidsplassen er ikke bare viktig for trivselen til de ansatte, men bidrar også til å redusere sykefraværet. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan profesjonelt renhold og gode rutiner kan bidra til et sunnere arbeidsmiljø.

        renhold på arbeidsplassen

        Hvordan kan effektivt renhold på arbeidsplassen forebygge sykefravær?

        Først og fremst vil et rent arbeidsmiljø bidra til å redusere spredningen av bakterier, virus og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer. Ved regelmessig og effektiv rengjøring kan man derfor betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

        Et rent og velorganisert arbeidsmiljø kan dessuten ha en positiv innvirkning på ansattes mentale helse, samt øke produktiviteten og jobbtilfredsheten blant ansatte. Renhold på arbeidsplassen kan dermed redusere stressnivået og føre til et mer positivt arbeidsmiljø, noe som indirekte kan føre til mindre fravær relatert til misnøye og stress. Husk at også inneklima spiller en rolle på arbeidsmiljøet, sjekk ut våre 5 tips for bedre inneklima!

        Se mer om hva vi kan tilby av daglig renhold her.

        Vanlige virus og smittevern på arbeidsplassen

        Influensa og forkjølelsesvirus, som rhinovirus og coronavirus, er blant de vanligste årsakene til sykdom på arbeidsplassen. Disse spres hovedsakelig gjennom luftveiene via dråpesmitte når en infisert person hoster eller nyser, samt gjennom kontakt med kontaminerte overflater. For mage-tarminfeksjoner er Norovirus og E. coli vanligst, disse spres gjennom kontaktsmitte på grunn av utilstrekkelig rengjøring og smittevern på arbeidsplassen.


          Hvilke områder på arbeidsplassen er mest utsatt for smitte?

          Luftbåren smitte vil avgjøres først og fremst av hvor den smittede personen befinner seg. Mens kontaktsmitte vil være mest prominent på berøringspunkter som brukes hyppig og av mange ulike ansatte. 

          Smitte på arbeidsplassen er ofte et resultat av kontaktsmitte, og dermed en konsekvens av dårlig renhold – spesielt på berøringspunkter som brukes av mange. Ved å fokusere på regelmessig desinfisering av utsatte områder som dørhåndtak, lysbrytere og tastaturer, kan dette betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

          Hvordan kan ansatte selv bidra til å redusere smitte på arbeidsplassen?

          • Regelmessig og grundig håndvask
          • Host/nys i et papirtørkle eller i albuekroken
          • Bidra til renhold av egen arbeidsstasjon og utstyr
          • Bruk av hånddesinfeksjonsmidler
          • Være hjemme ved sykdom
          • Følge gode hygienerutiner i fellesområder som kjøkken og toaletter

          Profesjonell rengjøring bidrar til å forebygge sykefravær

          Husk at god hygiene på arbeidsplassen ikke bare handler om renhold av synlige overflater. Det inkluderer også regelmessig rengjøring og desinfisering av fellesområder for å forebygge spredning av sykdommer og opprettholde et sunt arbeidsmiljø. Ved å investere i profesjonelt renhold kan du sikre en grundig og effektiv rengjøring av bedriftens fasiliteter. Profesjonelle renholdsarbeidere har ekspertise og utstyr til å håndtere alle aspekter av renhold, inkludert desinfisering av kritiske områder.

          Ved å implementere en omfattende renholdsplan og involvere både ansatte og profesjonelle renholdstjenester, kan bedrifter skape et sunnere arbeidsmiljø som fremmer god helse, trivsel og produktivitet. Dette kan i sin tur bidra til å redusere fravær og skape en mer stabil og effektiv arbeidsstyrke. Vi tilbyr profesjonell kontorvask som kan utføres både daglig og ukentlig etter behov. I tillegg anbefaler vi smitteforebyggende renhold i perioder det er økt sannsynlighet for smitte, slik som under influensasesongen om høsten.

          Hva er de økonomiske konsekvensene av høyt sykefravær for en bedrift?

          Høyt sykefravær har betydelige økonomiske konsekvenser for bedrifter:

          • Direkte kostnader – Bedriften dekker sykepenger de første 16 dagene, noe som koster norske bedrifter ca. 31 milliarder kroner årlig. Etter dette dekker folketrygden sykepenger opp til 6G, men arbeidsgiver må fortsatt dekke pensjonskostnader, lønn over 6G, og arbeidsgiveravgift.
          • Indirekte kostnader: Produksjonstap, vikarutgifter, administrasjonsarbeid og kvalitetsreduksjon gir økonomiske tap.
          • Langsiktige konsekvenser: Redusert konkurranseevne og tapt kompetanse kan påvirke bedriften negativt over tid.

          Krav til renhold på arbeidsplassen

          Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsgiver skal sørge for et arbeidsmiljø som ivaretar ansattes sikkerhet, helse og velferd. Dette inkluderer krav til renhold og vedlikehold av arbeidslokaler. I tillegg finnes det forskrifter om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, som også omfatter krav til renhold. Utover lovene og forskriftene som er nevnt, er det viktig å merke seg at det også finnes bransjespesifikke retningslinjer for kontorrenhold i Norge.

          Du kan lese mer om reglene hos Arbeidstilsynet.

          Kontakt oss!

          Ønsker du mer informasjon om hvordan Anker Renhold kan tilpasse rengjøringen til din bedrifts behov?

          Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres.

          Les mer