Slik kan godt renhold på arbeidsplassen redusere sykefraværet

Høyt sykefravær er en utfordring for mange bedrifter, men visste du at godt renhold kan spille en avgjørende rolle i å forebygge sykefravær? 

God hygiene og renhold på arbeidsplassen er ikke bare viktig for trivselen til de ansatte, men bidrar også til å redusere sykefraværet. I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan profesjonelt renhold og gode rutiner kan bidra til et sunnere arbeidsmiljø.

renhold på arbeidsplassen

Hvordan kan effektivt renhold på arbeidsplassen forebygge sykefravær?

Først og fremst vil et rent arbeidsmiljø bidra til å redusere spredningen av bakterier, virus og andre sykdomsfremkallende mikroorganismer. Ved regelmessig og effektiv rengjøring kan man derfor betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

Et rent og velorganisert arbeidsmiljø kan dessuten ha en positiv innvirkning på ansattes mentale helse, samt øke produktiviteten og jobbtilfredsheten blant ansatte. Renhold på arbeidsplassen kan dermed redusere stressnivået og føre til et mer positivt arbeidsmiljø, noe som indirekte kan føre til mindre fravær relatert til misnøye og stress. Husk at også inneklima spiller en rolle på arbeidsmiljøet, sjekk ut våre 5 tips for bedre inneklima!

Se mer om hva vi kan tilby av daglig renhold her.

Vanlige virus og smittevern på arbeidsplassen

Influensa og forkjølelsesvirus, som rhinovirus og coronavirus, er blant de vanligste årsakene til sykdom på arbeidsplassen. Disse spres hovedsakelig gjennom luftveiene via dråpesmitte når en infisert person hoster eller nyser, samt gjennom kontakt med kontaminerte overflater. For mage-tarminfeksjoner er Norovirus og E. coli vanligst, disse spres gjennom kontaktsmitte på grunn av utilstrekkelig rengjøring og smittevern på arbeidsplassen.


    Hvilke områder på arbeidsplassen er mest utsatt for smitte?

    Luftbåren smitte vil avgjøres først og fremst av hvor den smittede personen befinner seg. Mens kontaktsmitte vil være mest prominent på berøringspunkter som brukes hyppig og av mange ulike ansatte. 

    Smitte på arbeidsplassen er ofte et resultat av kontaktsmitte, og dermed en konsekvens av dårlig renhold – spesielt på berøringspunkter som brukes av mange. Ved å fokusere på regelmessig desinfisering av utsatte områder som dørhåndtak, lysbrytere og tastaturer, kan dette betydelig redusere risikoen for smitteoverføring mellom ansatte.

    Hvordan kan ansatte selv bidra til å redusere smitte på arbeidsplassen?

    • Regelmessig og grundig håndvask
    • Host/nys i et papirtørkle eller i albuekroken
    • Bidra til renhold av egen arbeidsstasjon og utstyr
    • Bruk av hånddesinfeksjonsmidler
    • Være hjemme ved sykdom
    • Følge gode hygienerutiner i fellesområder som kjøkken og toaletter

    Profesjonell rengjøring bidrar til å forebygge sykefravær

    Husk at god hygiene på arbeidsplassen ikke bare handler om renhold av synlige overflater. Det inkluderer også regelmessig rengjøring og desinfisering av fellesområder for å forebygge spredning av sykdommer og opprettholde et sunt arbeidsmiljø. Ved å investere i profesjonelt renhold kan du sikre en grundig og effektiv rengjøring av bedriftens fasiliteter. Profesjonelle renholdsarbeidere har ekspertise og utstyr til å håndtere alle aspekter av renhold, inkludert desinfisering av kritiske områder.

    Ved å implementere en omfattende renholdsplan og involvere både ansatte og profesjonelle renholdstjenester, kan bedrifter skape et sunnere arbeidsmiljø som fremmer god helse, trivsel og produktivitet. Dette kan i sin tur bidra til å redusere fravær og skape en mer stabil og effektiv arbeidsstyrke. Vi tilbyr profesjonell kontorvask som kan utføres både daglig og ukentlig etter behov. I tillegg anbefaler vi smitteforebyggende renhold i perioder det er økt sannsynlighet for smitte, slik som under influensasesongen om høsten.

    Hva er de økonomiske konsekvensene av høyt sykefravær for en bedrift?

    Høyt sykefravær har betydelige økonomiske konsekvenser for bedrifter:

    • Direkte kostnader – Bedriften dekker sykepenger de første 16 dagene, noe som koster norske bedrifter ca. 31 milliarder kroner årlig. Etter dette dekker folketrygden sykepenger opp til 6G, men arbeidsgiver må fortsatt dekke pensjonskostnader, lønn over 6G, og arbeidsgiveravgift.
    • Indirekte kostnader: Produksjonstap, vikarutgifter, administrasjonsarbeid og kvalitetsreduksjon gir økonomiske tap.
    • Langsiktige konsekvenser: Redusert konkurranseevne og tapt kompetanse kan påvirke bedriften negativt over tid.

    Krav til renhold på arbeidsplassen

    Arbeidsmiljøloven stiller krav til at arbeidsgiver skal sørge for et arbeidsmiljø som ivaretar ansattes sikkerhet, helse og velferd. Dette inkluderer krav til renhold og vedlikehold av arbeidslokaler. I tillegg finnes det forskrifter om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, som også omfatter krav til renhold. Utover lovene og forskriftene som er nevnt, er det viktig å merke seg at det også finnes bransjespesifikke retningslinjer for kontorrenhold i Norge.

    Du kan lese mer om reglene hos Arbeidstilsynet.

    Kontakt oss!

    Ønsker du mer informasjon om hvordan Anker Renhold kan tilpasse rengjøringen til din bedrifts behov?

    Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres.

    Mer fra våre fageksperter

    Se alle artikler

    Hvorfor er teppe- og møbelrens viktig for inneklimaet på arbeidsplassen?

    I løpet av arbeidslivet tilbringer vi mye tid på arbeidsplassen,…

    Slik kan godt renhold på arbeidsplassen redusere sykefraværet

    Høyt sykefravær er en utfordring for mange bedrifter, men visste…

    Støvmåling er en viktig del av byggrenholdet

    Måling og fjerning av støv er en viktig del av…

    Tid for vårrengjøring og utvendig vask av bygget

    Vinteren etterlater seg mye forurensning, smuss og saltrester på både…