I løpet av arbeidslivet tilbringer vi mye tid på arbeidsplassen, noe som gjør et godt inneklima avgjørende for helse, produktivitet og trivsel.
Teppe- og møbelrens er en avgjørende faktor for et godt arbeidsklima på arbeidsplassen. Vi skal forklare deg nærmere hvorfor dette er så viktig.
Hva er inneklima?
Inneklima sier noe om kvaliteten på luften og miljøet innendørs, og tar for seg flere faktorer. Blant annet:
- Luftkvalitet
- Temperatur
- Fuktighet
- Ventilasjon
De fleste av oss bruker det aller meste av tiden vår innendørs, og mange av oss sitter på kontoret i mange timer i strekk. Dette betyr at hyppig kontorvask på arbeidsplassen er alfa omega for et optimalt inneklima.
Hvordan påvirker tepper og møbler kvaliteten på inneklimaet?
Møbler og gulvteppe på kontoret fungerer som en slags støvsamler. Det skyldes at det samler seg store mengder støv, allergener og andre partikler som ligger i luften. Når du kommer hjem fra jobben setter du skoene fra deg i gangen, før du går inn. På jobb bruker derimot de fleste av oss skoene de bruker ute, også inne. På møblene skal du ikke se bort i fra at det kan feste seg hår, svette og rester av mat- og drikkevarer. Summen av dette utgjør en dårlig kvalitet på inneklimaet.
Har arbeidsplassen din behov for tepperens? Les mer og bestill her!
Ønsker du tilbud på renhold eller en gratis befaring?
Send inn skjemaet, så tar vi kontakt!
Fordeler med regelmessig teppe- og møbelrens
Regelmessig kontorvask og rens av tepper og møbler gir flere viktige fordeler for både helsen og miljøet på arbeidsplassen. De viktigste fordelene tar for seg:
- Bedre luftkvalitet: Med ulike bakterier, partikler og støv som samler seg vil arbeidsplassen få økt luftkvalitet ved hjelp av regelmessig teppe- og møbelrens.
- Økt trivsel: Rene tepper og møbler appellerer bedre til deg, enn hvis det til stadighet samler seg opp store hybelkaniner og annet skitt.
- Forlenget levetid for tepper og møbler: Ved å jevnlig utføre rens av gulvtepper og møbler sørger du for å forlenge levetiden. Over tid gir det et mer stabilt og behagelig arbeidsmiljø.
Les mer: 5 tips til bedre inneklima på arbeidsplassen
Konsekvenser av dårlig inneklima
Et dårlig inneklima kan føre til flere negative konsekvenser. Mange av oss tar for gitt at vi er omringet av et godt inneklima på arbeidsplassen. Det er vanligvis ikke noe du går rundt og tenker over. Dersom du eller kollegaene dine stadig opplever én eller flere av punktene nedenfor, kan det være på grunn av et dårlig inneklima på arbeidsplassen:
- Økt sykefravær
- Redusert produktivitet
- Tørr og irritert hals og hoste
- Hodepine, slitenhet og tung pust
- Luftveisinfeksjoner, allergier og forverring av astma.
- Nedsatt oppmerksomhet og hukommelse.
- Økonomiske konsekvenser, som følge av høyt sykefravær.
Hvilke partikler kan samle seg i tepper og møbler over tid?
Over tid kan en rekke allergener, støv og mikroorganismer samle seg opp i tepper og møbler. Noe som vil ha en negativ innvirkning på inneklimaet. Her er en oversikt over noen av de vanligste:
- Allergener: Pollen fra trær, gress og blomster, midd, muggspor
- Støv og partikler: Støv, tekstilfibre, hudceller fra mennesker og dyr
- Mikroorganismer: Bakterier, virus og muggsopp
Kontorvask bidrar til et godt arbeidsmiljø. Her kan du bestille!
Hvordan kan teppe- og møbelrens forbedre inneklimaet på arbeidsplassen?
Regelmessig rens av tepper og møbler på arbeidsplassen vil ha betydelig innvirkning på inneklimaet. Det sørger for å redusere allergener og forurensninger. Visste du for eksempel at det på tepper kan inneholde opptil 100 000 bakterier og mikroorganismer? Ved hjelp av regelmessig og profesjonell rens av tepper og møbler blir dette effektivt fjernet.
Kontakt oss!
Er det mye sykdom på arbeidsplassen din? Eller syns du at kontorvasken av tepper og møbler på arbeidsplassen din ikke er god nok? Vi hjelper gjerne bedriften din med renholdet, så kan du fokusere på å få gjort jobben du skal.
Ta kontakt med oss på e-post her, eller ring oss for en uformell prat på 23 14 16 80. Sammen kan vi snakke om hvilke tjenester som kan være aktuelle for arbeidsplassen deres.